Frozen Morning [del 1: tips]

 Tjosan! c:

-Bjuder på lite fototips-

Och nej jag vet inte varför texten plötsligt blev skitstor :s går typ inte o fixa heller :o

Vaknade rätt så tidigt idag så gick ut o tog kort på frosten. Använde som vanligt min Panasonic Lumix DMC-FX66, en av de bästa digitalkamerorna, men ändå långt ifrån systemkamera-nivå. Hade på inställningen makro som ungefär betyder närbild.

          

På de allra flesta kameror finns ju ett "halv-läge" på avtryckaren. Använd det! Håll kameran så som du vill ha bilden, tryck ner halvt och vänta tills den har hittat skärpan. Blir det inte som du vill så prova att flytta kameran lite lite lite närmare eller längre bort eller ändra vinkeln lite. Oftast handlar det om en millimeter eller två, inte mer.

Dehär bilderna på stjälken och bladet tog jag i morse. Skärpan ligger helt olika fast det är precis samma motiv och (nästan) samma avstånd. Jag tycker alla fyra bilderna är fina (förutom att kvalitén suger men det var inte det jag snackade om  nu). Det finns inget som säger att den ena är mer rätt än den andra. Ibland kanske det passar med något suddigt i förgrunden coh skärpan längre bort, och ibland passar den mer klassiska varianten med skärpan på det som är nära. Något som oftast inte är så spännande tycker jag är när hela bilden är lika skarp. Det blir mycket intressantare bilder med lite variation!

  

Om man jämför dehär två bilderna ser man tydligt att den översta är suddigare än den nedersta. På den översta har jag inte zoomat någonting, utan försökta att gå nära med kameran bara. På den understa har jag i stället hållt kameran någon centimeter längre bort och använt zoom för att komma närmare. Att det skulle bli så var ganska oväntat. Zoomen på min kamera är väldigt dålig och det brukar bli jättesuddigt när jag zoomar. Men på den översta bilden gick jag närmare än vad linsen klarade av och det är därför det blev så suddigt, så då var det bättre att zooma lite.

Kram& Hej! ♥

 

Trackback
RSS 2.0